Samodzielne poprawki lakiernicze

Rysy na lakierze? Spokojnie, nie popadajmy w panikę. Niewielki ubytek w lakierze naszego pojazdu wcale nie musi oznaczać wizyty w zakładzie lakierniczym. Czasem wystarczy gotowy zestaw do samodzielnej naprawy lakieru.

Rysa rysie nierówna

Powłoka lakiernicza naszego auta składa się z podkładu pełniącego funkcję ochronną (antykorozyjną), lakieru bazowego (nadającego kolor) i lakieru bezbarwnego na samej górze, który jest najgrubszy i chroni powierzchnię przed uszkodzeniami. Drobne zarysowania dotyczą głównie tej warstwy i nie jest potrzebna tutaj interwencja lakiernika. Wystarczy pasta polerska, która pomoże nam pozbyć się ubytku. Głębsze rysy dochodzą już głębokością do podkładu (najczęściej białego koloru), który najczęściej jest koloru białego. W tym wypadku samo polerowanie niestety nie pomoże, podobnie jak w wypadku wystąpienia rys najgłębszych. Te odsłaniają już blachę karoserii, co jest niezwykle groźne, gdyż samochód pozbawiony jest ochrony przed korodowaniem i wystąpieniem ognisk korozyjnych. W takim wypadku interwencja lakiernicza jest konieczna. Rzeczą, która pomoże nam w usunięciu właśnie takich ubytków może być zestaw zaprawkowy, za pomocą którego sami uzupełnimy braki lakiernicze. Składa się on z lakieru bazowego (sztyft, spray lub płyn) i lakieru bezbarwnego (zabezpieczającego). Lakier zaprawkowy możemy dobrać sami na podstawie kodu koloru karoserii umieszczonego na tabliczce znamionowej. Można tez nabyć zestaw przeznaczony do konkretnego modelu.

Jak naprawić rysę?

Usunięcie powierzchniowego „zadrapania” jest dosyć proste. Wystarczy porysowane miejsce dokładnie oczyścić i odtłuścić (najlepiej benzyną ekstrakcyjną). Następnie nanosimy lakier zaprawkowy pędzelkiem bezpośrednio na rysę, a nadmiar usuwamy ściereczką. Po wyschnięciu nakładamy lakier bezbarwny., a po naszej rysie ślad wszelki zaginie.

Trudniejsze jest usunięcie ubytku sięgającego blachy. Przed nałożeniem lakieru trzeba koniecznie pamiętać o oczyszczeniu powierzchni z rdzy, a następnie nałożyć warstwę podkładu. Dopiero po jego wyschnięciu można nałożyć lakier. Jak widać lakier zaprawkowy to niezwykle przydatne akcesorium, które powinno znaleźć się w każdym garażu, niekoniecznie fana motoryzacji. Nie dość, że naprawimy porysowaną karoserie sami, to zaoszczędzimy parę złotych, które musielibyśmy wydać u lakiernika.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ