Przegląd klimatyzacji

Jak bardzo przydaje się klimatyzacja w samochodzie, możemy przekonać się, pokonując kilometry w chłodnym pomieszczeniu, gdy na zewnątrz słońce potrafi roztopić wszystko dookoła. Warunkiem koniecznym do takiego komfortowego podróżowania jest to, by układ był sprawny – niestety nie zawsze tak jest…

Do najczęstszych usterek układu klimatyacyjnego należy jego nieszczelność, spowodowana głównie przez uszkodzenie skraplacza. Inną przyczyną nieszczelności mogą być również skorodowane przewody. Do kolejnych źródeł nieprawidłowego funkcjonowania klimatyzacji należy zatkanie się układu z winy zużytego osuszacza lub zbyt małej ilości czynnika chłodzącego. Mała ilość płynu powoduje przegrzanie się sprężarki i jej zatarcie. W samochodach wyposażonych w klimatyzację elektroniczną często pojawiają się kłopoty z działaniem panelu, czasem też zawodzi mechanizm sterujący nawiewem.

Jak sprawdzić klimatyzację?

Jeśli wydajność chłodzenia w kabinie uległa znacznemu pogorszeniu, warto zacząć od sprawdzenia rzeczy podstawowych. Taką jest np. wymiana filtra kabinowego, którą należy przeprowadzać raz w roku lub co 15 tys. km. Znacznie rzadziej, co kilka lat, wymieniać należy osuszacz czynnika chłodniczego, odpowiadający za usuwanie wilgoci z układu. Można też wyczyścić kanały dystrybucji powietrza do wnętrza kabiny. Do podstawowych czynności należy także odgrzybianie parownika i sprawdzenie drożności kanału odprowadzającego skropliny na zewnątrz pojazdu. Kolejną ważną czynnością serwisową jest sprawdzenie ilości oleju w sprężarce – najważniejszego elementu całego układu klimatyzacji oraz ilości czynnika chłodzącego.

Poprawiamy wydajność klimatyzacji

Wydajna i długowieczna klimatyzacja to przestrzeganie kilku elementarnych zasad. Podczas upałów, gdy na zewnątrz panują wysokie temperatury, należy bezwzględnie samochód przewietrzyć, zanim włączymy klimatyzację. Sprężarka szybciej poradzi sobie wówczas ze schłodzeniem powietrza, bez zbędnego przeciążania układu klimatyzacji. Natomiast podczas deszczu i dużej wilgotności także należy co jakiś czas uruchamiać klimatyzację. Nie tylko pozwalamy sprężarce działać cyklicznie i regularnie, lecz dodatkowo pozbędziemy się błyskawicznie widoku zaparowanej szyby przed kierownicą. Powietrze docierające wówczas do kabiny nie będzie wilgotne, lecz osuszone.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ