Zatarcie jednostki napędowej zalicza się do najgroźniejszych awarii w pojazdach, ponieważ dotyczy ona ich głównych komponentów, jakimi bez wątpienia są silniki. W przypadku zatarcia rozwiązaniem problemu jest kapitalny remont albo wymiana jednostki napędowej. O wiele lepiej jest więc zapobiegać takiemu problemowi co nie jest zbyt trudne. Wystarczy tylko dbać o serwis, płyny eksploatacyjne i spokojną jazdę krótko po uruchomieniu samochodu.
Czym jest zatarcie silnika samochodowego?
Jak już zostało wspomniane wcześniej, zatarcie silnika to jedna z najpoważniejszych awarii w samochodzie. Nie należy ignorować pierwszych objawów mogących świadczyć o tym problemie, ponieważ doprowadzi to do kosztownej naprawy. W starszych pojazdach remont zatartego silnika jest kompletnie nieopłacalny.
Warto pamiętać, że w jednostce napędowej znajduje się wiele części, które ocierają się o siebie w czasie ruchu. Do tego grona można zaliczyć pierścienie tłokowe, gładź cylindra, wał korbowy i panewki, wałek rozrządu z dźwigienką zaworową albo popychaczem. W wyniku tarcia generowane są wysokie temperatury. Jeśli elementy te nie będą miały zapewnionego smarowania olejem, wówczas może dojść do zatarcia. Efektem wysokiej temperatury może być również stopienie tłoków, a nawet przebicie bloku jednostki napędowej.
Najczęstsze przyczyny zatarcia jednostki napędowej
Problemowi zatarcia można dość łatwo zapobiegać. Podstawą jest przestrzeganie zaleceń związanych z prawidłową eksploatacją pojazdu. Do grona najczęstszych przyczyn zatarcia jednostki napędowej można zaliczyć następujące sytuacje:
- zbyt mała ilość oleju silnikowego – trzeba sprawdzać regularnie poziom oleju i uzupełniać ewentualne braki olejem, którego typ jest zalecany dla danego pojazdu,
- zły olej w silniku – trzeba zwracać uwagę czy typ stosowanego oleju jest zgodny z zaleceniami (np. 10W40, 15W40, itp.),
- niska jakość oleju – olej po pewnym czasie ulega zużyciu, dlatego konieczna jest jego kontrola oraz wymiana w okresach wskazanych przez producenta pojazdu,
- niesprawność któregoś z elementów układu smarowania – awaria pompy oleju albo zatkanie filtra,
- przegrzanie jednostki napędowej – uszkodzenie wentylatora, pompy albo wyciek płynu chłodzącego,
- substancje obce w oleju – usterki powodujące wyciek płynu chłodzącego albo benzyny do oleju,
- nieprawidłowa eksploatacja pojazdu – generowanie bardzo wysokich obrotów silnika krótko po jego uruchomieniu.
Unikanie zatarcia silnika polega więc na unikaniu wspomnianych wyżej problemów poprzez regularne przeglądy techniczne i serwis polegający na wymianie elementów układu olejowego, samego oleju, itp. Nie bez znaczenia jest też prawidłowa technika jazdy i eksploatacja pojazdu.
Polecamy wybrać sprawdzonego mechanika z serwisu: https://fixmycar.pl
Objawy zatarcia jednostki napędowej
Zwykle zatarcie nie następuje nagle tylko narasta stopniowo. Oznacza to, że użytkownik pojazdu może zauważyć różne objawy i odpowiednio na nie zareagować. Wystarczy zwrócić uwagę na różne nietypowe zjawiska, takie jak:
- podwyższona temperatura silnika – warto sprawdzić układ chłodzący albo smarowania,
- nietypowe dźwięki – przykładem jest metaliczny stukot,
- spadek mocy jednostki napędowej,
- dym wydostający się spod maski – należy się natychmiast zatrzymać, ponieważ doszło już do zatarcia,
- większa ilość dymu wydostającego się z wydechu – świadczy o większej temperaturze w silniku.
W przypadku nietypowych dźwięków, zatarciu da się jeszcze zapobiec. To dlatego nie należy lekceważyć tych wczesnych objawów.