Pęknięty kolektor wydechowy – co robić?

Wielu osobom wydaje się, że kolektor wydechowy, a więc kilka połączony ze sobą przewodów wylotowych, to element, który nie powinien się psuć. Jednak w praktyce kolektory często pękają. Ma to związek z bliskością silnika i przenoszonymi przez niego drganiami, które w przypadku silników trzy- i czterocylindrowych są naprawdę uciążliwe. Kolejnym problemem są silniki z blokami aluminiowymi. Posiadają one bowiem inną rozszerzalność cieplną niż kolektory żeliwne i stalowe śruby. Na skutek tego pierwszy element układu oddechowego ulega rozciąganiu i ściskaniu, a z czasem zniszczeniu.

Jak sprawdzić czy kolektor wydechowy jest pęknięty?

Przede wszystkim pęknięty kolektor jest głośny. Słychać to doskonale po otworzeniu maski samochodu, jednak trudno dopatrzyć się jakiejś rysy. Porowate żeliwo doskonale maskuje szczeliny. Eksperci z iParts.pl zwracają uwagę na fakt, że niemal identyczny hałas można usłyszeć w przypadku nieszczelności uszczelek na pograniczu kolektora i rury wydechowej.

Mechanicy podczas stawiania diagnozy na ogół zdławiają silnik na skutek przymknięcia dopływu powietrza do filtra. Na dosłownie kilka sekund wzbogaca to mieszankę i powoduje większe zadymienie spalin. Wówczas można łatwo sprawdzić, czy biała chmura wydobywa się z okolic głowicy czy może dopiero na łączeniu kolektora z rurą.

Naprawa pękniętego kolektora wydechowego

Oczywiście najlepszym rozwiązaniem jest wymiana pękniętego kolektora wydechowego na nowy. Wysokiej jakości części samochodowe znaleźć można m.in. w ofercie iParts.pl. Jednak są osoby, które z różnych względów decydują się na spawanie pękniętego elementu.

Tutaj należy zdać sobie sprawę z tego, że spawanie żeliwa nie jest zadaniem prostym i wiele zależy od jego rodzaju. Czasem okazuje się, że materiał jest mocno utleniony i nie da się go zespawać. Wyróżnia się przy tym dwa sposoby spawania – na gorąco i na zimno. Pierwsza polega na podgrzaniu danego elementu i spawaniu go za pomocą palnika tlenowo-acetylowego oraz pałeczek żeliwnych. Druga z kolei ogranicza się do spawania elektrodą. Zwykle tylko od spawacza zależy, którą metodę spawania wybierze.

A może wymiana?

Należy pamiętać o tym, że uszkodzony i nieszczelny kolektor wydechowy powodować może przedostawanie się bardzo szkodliwych spalin do środka pojazdu. W skrajnych sytuacjach grozi to nawet zatruciem pasażerów. Dlatego też w przypadku pęknięcia tego elementu warto rozważyć jego wymianę na nową, w pełni sprawną część, szczególnie, że naprawa zwykle nie rozwiązuje całkowicie problemu, gdyż nie przywraca kolektora do stanu przed uszkodzenia.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ