Kilowaty a konie mechaniczne

Zastanawiacie się, czym różnią się konie mechaniczne od kilowatów? Przeczytajcie nasz artykuł i dowiedzcie się, jak przeliczać te jednostki i dlaczego są one tak ważne.

W branży motoryzacyjnej stosowane są dwie jednostki mocy silników – kilowaty (kW) i konie mechaniczne (KM). Choć obie są wykorzystywane w tych samych celach, różnią się między sobą wartością i popularnością w różnych częściach świata. Zrozumienie, czym są te jednostki oraz jak się przelicza, umożliwi wam lepszą orientacje w specyfikacjach technicznych pojazdów.

Skąd wzięły się konie mechaniczne?

Koń mechaniczny jest zapisywany jako KM. Historia tej jednostki sięga początków rozwoju maszyn parowych. Pomysł na jej użycie przypisuje się Jamesowi Wattowi. Szkocki inżynier opracował ją, szukając sposobu na opisanie mocy ówczesnych maszyn w sposób zrozumiały dla szerokiego grona odbiorców. Zdecydował się porównać siłę napędową silników do pracy koni, które były wtedy powszechnie wykorzystywane do pracy w rolnictwie i przemyśle.

Pierwsze szacunki mówiły, że dwa konie mogą zasilać pompę wody, a silnik parowy, który miał ją zastąpić, musiałby być wystarczająco mocny, by dorównać tym zwierzętom. Stąd wywodzi się termin koń mechaniczny. W XIX wieku, po tym, jak moc maszyn zaczęto mierzyć w bardziej zaawansowany sposób, obliczono, że jeden koń mechaniczny odpowiada około 745,7 wata. Z czasem w Europie wartość ta została skorygowana i wynosi 735,5 wata.

Konie mechaniczne a kilowaty. Jak je przeliczyć?

Chociaż koń mechaniczny jest używany od XVIII wieku, jego popularność nie słabnie. Szczególnie chętnie stosuje się go w marketingu koncernów motoryzacyjnych. Moc silników bywa jednak podawana również w kilowatach. Warto więc znać sposób przeliczenia obu jednostek. Zależność jest dość prosta – aby przeliczyć KM na kW, należy pomnożyć liczbę koni mechanicznych przez 0,7355. Przeliczając kW na KM, należy natomiast pomnożyć wartość w kilowatach przez 1,35962. Więcej na ten temat dowiecie się na https://www.moje-auto.pl/blog/porady/km-na-kw/.

Nie tylko moc. Moment obrotowy i typ silnika

Powinniście również pamiętać, że konie mechaniczne same w sobie nie wystarczają do pełnej oceny osiągów pojazdu. Na wydajność silnika w ogromnej mierze wpływa moment obrotowy. To on odpowiada za siłę, z jaką silnik przeciwdziała oporom, a tym samym decyduje o przyspieszeniu pojazdu. Wysoki moment obrotowy jest szczególnie istotny w przypadku silników, które muszą radzić sobie z dużymi obciążeniami – na przykład w pojazdach terenowych i samochodach ciężarowych.

Ważny jest poza tym typ silnika. Jednostki benzynowe i diesle różnią się między sobą charakterystyką pracy. Te drugie generują generują wyższy moment obrotowy przy niższych obrotach, dzięki czemu lepiej sprawdzają się w długotrwałej pracy przy dużych obciążeniach. Silniki benzynowe charakteryzują się z kolei wyższymi obrotami i osiągają szczytową moc przy wyższych prędkościach obrotowych. By osiągnąć pełnię możliwości, silnik musi też być odpowiednio utrzymany. Pomogą wam w tym preparaty dostępne na https://www.moje-auto.pl/.

Choć KM i kW odnoszą się do tej samej wartości – mocy silnika – do pełnej oceny możliwości pojazdu potrzebna jest wiedza o zależności między nimi i innych czynnikach wpływających na osiągi. Dzięki niej łatwiej będzie wam podejmować świadome decyzje co do wyboru auta.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ