Akumulatorowe vademecum

Jeśli mamy zamiar lub jesteśmy już zmuszeni do wymiany akumulatora w naszym samochodzie, warto zapoznać się z jego podstawowymi parametrami, szczególnie w kontekście zamiaru wykonania wymiany własnoręcznie. Pomoże nam to nie tylko zrozumieć, co oznaczają „te dziwne znaczki” na akumulatorze, ale też dobrać ten najbardziej dla nas odpowiedni.

Etykieta prawdę powie

Na niej bowiem znajdziemy kilka podstawowych danych, charakteryzujących nasz zasobnik energetyczny. Podstawowym parametrem jest pojemność w amperogodzinach (Ah). Należy pamiętać o tym, że producent samochodu zaznaczył na pewno wartość zalecaną dla danego modelu i należy tego przestrzegać. Dlaczego? Ponieważ kupując zbyt dużą baterię, alternator nie będzie w stanie zapewnić jej pełnego naładowania, co na pewno odbije się na żywotności akumulatora. Zbyt niska pojemność odbije się znowu na mocy jednostki, co może nam znacznie uprzykrzyć życie w zimowych warunkach, gdzie bateria może szybko stracić nawet połowę swojej mocy. Co to oznacza dla akumulatora ze zbyt małą pojemnością? Wiadomo. Etykieta informuje także o napięciu podanych w Voltach (V) – z reguły jest to 12V i rodzaju prądu, który odpowiada za rozruch silnika. Im wyższa wartość, tym łatwiej odpalić samochód. Sprawdzi się na pewno podczas mrozu, chociaż tym przypadku wyższa od nominalnej wartość może też przełożyć się na krótszą żywotność jednostki. Poza tym jest droższa.

Typy akumulatorów

Kwasowo – ołowiowy. Najpopularniejszy typ baterii, ze względu na małą awaryjność i oczywiście cenę. Produkowane głównie w wersji bezobsługowej, która zastąpiła starsze – obsługowe. Nie wymagają one samoczynnej kontroli poziomu stanu elektrolitu i jego uzupełniania. Szczelna obudowa zapobiega bowiem jego parowaniu.

Żelowy. W tym typie akumulatora elektrolit występuje w formie żelu. Świetnie sprawdza się w trudnych warunkach atmosferycznych i gwałtownych zmianach temperatury. Dużo większa pojemność niż klasycznego kwasowo – ołowiowego. Jest bardziej wytrzymały i „żywotny”.

AGM. Ta bateria wypełniona jest włóknem szklanym nasączonym elektrolitem. Rozmiarowo mniejsze od żelowych, choć mają podobną pojemność. Cechuje je odporność na wysokim poziomie i długowieczność. Niestety są dużo droższe od klasycznych.
Kupując akumulator musimy być przygotowani na wydatek rzędu od stu do kilkuset złotych, w zależności od typu.

Każda bateria jest objęta gwarancją, a niektórzy producenci oferują ją z wydłużonym terminem. Technologia budowy akumulatorów jest podobna u wszystkich producentów, więc przymierzając się do zakupu, celujmy raczej w średnią półkę.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ