Sprzęgło to element samochodu, który jest stale poddawany ewolucji i rozwojowi przez konstruktorów samochodów, pomimo faktu iż automatyczne skrzynie biegów stają się coraz bardziej popularne i powoli zaczynają one wypierać z rynku manualne przekładnie. Konstruktorzy mimo wszystko ciągle pracują nad stworzeniem sprzęgieł i układów wysprzęglających, które będą przyjemniejsze w obsłudze.

Sprzęgło – objawy i przyczyny awarii

Kiedyś zużycie sprzęgła zostawało poddawane ocenie podczas prostych testów – brak pozytywnej reakcji samochodu na próbę ruszenia z miejsca na trzecim lub czwartym biegu na ślizgającym się sprzęgle oznaczało zużycie tarczy sprzęgła. Kolejnym nieskomplikowanym testem było włączenie wysokiego biegu i następnie wciśnięcie pedału gazu w podłogę. Reakcja polegająca na wkręcaniu się silnika na obroty bez widocznego przyspieszania samochodu oznaczało konieczność wymiany tarczy sprzęgła. Kolejnym oczywistym symptomem świadczącym o awarii łożyska wyciskowego sprzęgła lub łożyska skrzyni biegów były rożnego rodzaju niepokojące hałasy dobiegające po wciśnięciu pedału sprzęgła.

We współczesnych samochodach wiele z takich testów jest poprostu niemożliwych do wykonania. Taka sytuacja ma miejsce z kilku powodów, pierwszym z nich jest doskonałe wyciszenie nowoczesnych samochodów a także powszechne montowanie kół dwumasowych, już prawie w każdym samochodzie – nie tylko w jednostkach Diesla ale nawet i benzynowych.

Początki głośnej pracy sprzęgła są  wyraźnie słyszalne i prosto można odróżnić wydobywające się z niego dźwięki od dźwięku wydobywającego się podczas pracy silnika. Często niepokojące dźwięki ulegają zmianom podczas włączania i wyłączania sprzęgła w trakcie pracy silnika na jałowym biegu. Najczęstszym elementem odpowiadającym za głośną pracę jest siłownik sprzęgła, który we współczesnych samochodach zazwyczaj jest hydrauliczny oraz najczęściej zespolony z łożyskiem wyciskowym.

Powodem głośnej pracy sprzęgła może być zużyte łożysko lub brak wstępnego naprężenia łożyska na docisku. Należy pamiętać, iż gdy dojdzie do zużycia sprzęgła i wymiany elementu na nowy warto wymienić cały komplet czyli łożysko wyciskowe wraz ze sprzęgłem, zwłaszcza jeżeli sprzęgło współpracuje z wysprzęglikiem centralnym wymagającym przy wymianie rozłączenia silnika oraz skrzyni biegów.

Sprzęgło może głośno pracować, zwłaszcza po zamontowaniu nowego z powodu popełnienia błędów przez mechaników. Proste błędy takie jak nieprawidłowe zamontowanie tarczy sprzęgłowej – w odwrotny sposób, mogą gwarantować problemy ze świeżo zamontowanym sprzęgłem. Zazwyczaj sprzęgła wymieniane są w całym komplecie ale zdarzają się wypadki, w których mechanicy decydują się na wymianę wyłącznie tarczy co może zakończyć się złym jej doborem. Kolejnym problemem który może powodować hałas jest nieprawidłowo zamontowany siłownik sprzęgła.

Znakiem świadczącym o tym, iż siłownik sprzęgła został zamontowany w sposób nieprawidłowy jest wytarcie jego powierzchni roboczej lub inne mechaniczne uszkodzenie.

Wszystkie części do sprzęgła kupisz w sklepie internetowym sprzegla24.pl

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ