Filtr DPF

Oczyszczanie wydychanego powietrza jest niezwykle ważne. Zawarte w nim substancje szkodliwe są niebezpieczne dla zdrowia pieszych oraz całego środowiska. W tym celu wykorzystuje się filtry DPF, które są niezwykle praktyczne oraz skuteczne. Niestety, ale z czasem, ulegają one zapchaniu, co znacząco obniża ich skuteczność. Zamiast usuwać filtr, o wiele lepszym rozwiązaniem będzie jego oczyszczenie. Wbrew pozorom, jest to czynność, którą możesz przeprowadzić samodzielnie, bez większego nakładu środków finansowych. O tym (i innych ważnych sprawach) opowiemy więcej poniżej.

Poprawna eksploatacja filtrów DPF

Coraz większe osiągi silników sprawiają, że zwiększa się ich emisja, a tym samym – zwiększa się zużycie filtrów DPF stosowanych do oczyszczania spalin. Coraz częściej ulegają one awariom, a tym samym – wymagają regularnego oczyszczania, regeneracji bądź też okresowej wymiany na nowe. To ostatnie rozwiązanie jest najmniej korzystne z perspektywy kierowców. Zakup nowego filtra to duży wydatek, dlatego warto unikać jego poniesienia.

Jak zatem zabezpieczyć się przed koniecznością zakupu nowego filtra? Przede wszystkim warto odpowiednio użytkować samochód oraz silnik, w sposób, który będzie niemal „samoczynnie” oczyszczał filtr DPF. Ponieważ często filtr zapycha sadza, należy od czasu do czasu doprowadzać do intensywnego zagrzania układu silnikowego, w wyniku czego sadza zostanie usunięta.

Wielu kierowców dokonuje tego po prostu w czasie podróży samochodem. Jadąc po autostradzie, możesz przez kilka minut utrzymać obroty silnika na wysokim poziomie, co doprowadzi do oczyszczenia filtra. Warto przy tym unikać zmiany biegów oraz nie kończyć całego procesu zbyt wcześnie. Jeśli przerwiesz go w połowie – część niespalonego paliwa trafia do oleju, obniżając jego sprawność oraz zwiększając eksploatację elementów napędowych.

Co robić gdy filtr jest zapchany?

Sadza na powierzchni filtra nie stanowi aż tak dużego problemu, co sytuacja, w której doszło do jego całkowitego zapchania. Wówczas, należy dokonać profesjonalnej regeneracji w warsztacie mechanicznym lub serwisowym. Jest to rozwiązanie korzystniejsze niż zakup zupełnie nowego filtra, który może kosztować nawet kilka tysięcy.

Regeneracja pozwala przywrócić sprawność filtra na poziomie nawet 70 %. Oczywiście, w dużym stopniu zależy to od poziomu jego zużycia oraz sposobu eksploatacji. Warto jednak pamiętać, że jest to rozwiązanie o wiele lepsze niż usunięcie filtra – które jest trudne do przeprowadzenia, drogie, a także – nie do końca legalne. Ponadto, po usunięciu filtra należy dokonać przeprogramowania elektroniki pojazdu, na przykład poprzez instalację odpowiednich emulatorów.

Warto jednak podkreślić, że filtr, który przeszedł regenerację, możesz dość szybko ulec ponownemu zapchaniu, a jego ogólna sprawność będzie stosunkowo mniejsza (w porównaniu do warunków początkowych). Dlatego o wiele lepszym rozwiązaniem jest dostosowanie warunków jazdy do potrzeb filtra DPF, a także regularne oczyszczanie go z sadzy poprzez podgrzanie układu silnikowego.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ